Sulje

Työvaaterumba järjestykseen kustannustehokkaasti SmartWear®-työvaatepalvelun avulla

Työvaaterumba järjestykseen kustannustehokkaasti SmartWear®-työvaatepalvelun avulla

Cleworin myyntijohtaja Artturi Liedes avaa Smartwear-työvaatepalvelun ideaa: Tavoitteena on, että työvaate kestää, sitä käytetään mahdollisimman pitkään ja vaatteita ostetaan vain tarpeeseen ja tarpeellinen määrä.
Yrityksen työvaateratkaisuissa voi olla monta ongelmakohtaa, jotka kuluttavat yrityksen resursseja ja rahaa. Työvaatteiden määrää ei välttämättä tiedetä eikä ostoja seurata. Vaatteita kertyy suuria määriä, niitä päätyy vääriin paikkoihin ja pahimmassa tapauksessa myös vaatteiden pesu unohtuu. Käyttämättömiä työvaatekertoja on löytynyt asiakkaan varastoista jopa 90-luvulta saakka.
Työvaaterumba järjestykseen kustannustehokkaasti SmartWear®-työvaatepalvelun avulla

Cleworin myyntijohtaja Artturi Liedes avaa Smartwear-työvaatepalvelun ideaa: Tavoitteena on, että työvaate kestää, sitä käytetään mahdollisimman pitkään ja vaatteita ostetaan vain tarpeeseen ja tarpeellinen määrä.

Cleworin myyntijohtaja Artturi Liedes jakaa asiakasyritysten ongelmat karkeasti kahteen luokkaan.

— Joskus tilanne on sellainen, että työvaatehuolto ei ole yrityksessä kenelläkään hallussa ja välikäsiä on useita hankinnasta huoltoon. Toisissa tapauksissa esimerkiksi vuokravaatefirma hoitaa työvaateratkaisut, mutta palvelusta maksetaan jatkuvaa viikkovuokraa huolimatta siitä, kuinka paljon vaatteita pestään, Liedes kertoo.

Cleworin Smartwear®-työvaatepalvelu on suunnattu yrityksille, joilla on käytössä teollista pesua vaativat työvaatteet. Smartwear-työvaatepalvelun idea on, että työvaate kestää, sitä käytetään mahdollisimman pitkään ja vaatteita ostetaan vain tarpeeseen ja tarpeellinen määrä. Pesukustannukset veloitetaan vain toteutuneiden pesukertojen mukaan. Kun työvaatepalvelu hoidetaan fiksusti ja vastuullisesti, myös tekstiilijäte yrityksen osalta vähenee.

Levällään oleva työvaatehuolto järjestykseen


Ensimmäisen esimerkkitapauksen mukaan asiakasyrityksen lähtötilanne oli työvaatteiden suhteen kaoottinen. Työvaatekokonaisuus ei ollut kenelläkään hallussa.

Vaatteet hankittiin yhdeltä tai useammalta toimittajalta. Huolto hoidettiin eri tahon toimesta ja korjausompelu oli kolmannen yhteistyökumppanin hoidettavana. Yrityksen sisällä ei ollut seurantaa, mitä vaatteita on käytössä, kenellä ja kuinka paljon.

— Vaatteita tilattiin aina työntekijän pyynnöstä. Selvitystyön jälkeen huomasimme, että lokerokaapeista löytyi sellaisten henkilöiden vaatteita, jotka eivät olleet enää työsuhteessa yritykseen. Tavaraa oli aivan liikaa. Seurantaa oli yritetty pitää yllä Excelissä, mutta se ei pysy alkuunkaan ajan tasalla, Liedes kertoo.

Esimerkkitapauksessa Clewor lähti ottamaan yrityksen työvaateasioita haltuun pala kerrallaan.

Sirutuksen avulla työvaatteelle tehtyjä toimenpiteitä voidaan seurata tarkasti.
Sirutuksen avulla työvaatteelle tehtyjä toimenpiteitä voidaan seurata tarkasti.

Ensimmäisenä koko yrityksen olemassa oleva vaatekanta sirutetaan. Kaikkiin vaatteisiin kiinnitetään siru, jonka avulla vaate yksilöidään ja omistetaan joko yksittäiselle käyttäjälle tai yritykselle yhteiskäyttöön. Siruttamisen avulla saadaan tietoa, kuinka paljon kullakin työntekijällä on vaatteita. Sen jälkeen sirun avulla rekisteröidään kaikki pesukerrat ja pesulan sisällä tapahtuvat toimenpiteet: uusintapesut, korjauskerrat ja niiden syyt.

— Siruttamisen avulla voimme analysoida, onko työntekijöillä oikea määrä vaatteita, onko huoltoväli oikea ja onko yrityksen varastossa vaatteita, jotka eivät kierrä tai käyttäjiä, jotka eivät käytä pesupalvelua. Nämä raportit ovat elintärkeitä lähdettäessä analysoimaan, onko vaatekanta oikea. Näin voidaan myös varmistaa, että vaatteet kiertävät pesuun, Artturi Liedes selventää.

Myöhemmässä vaiheessa yritykselle tehdään vielä hyllytarkastus, jonka avulla kartoitetaan siruttamattomat vaatteet. Jatkossa vaatteiden hankinta tapahtuu Cleworin kautta.

— Jokaiselle määritellään tarvittava työvaatteiden määrä. Uusien hankintatoiveiden kohdalla voimme tarvittaessa varmistaa esimieheltä, onko hankinta tarpeellinen, Liedes kertoo.

Smartwearissa maksat vain toteutuneesta palvelusta


Toisen esimerkin mukaan yrityksen työvaatepalvelu voi olla hallussa vuokravaatepalvelua tarjoavalla yrityksellä. Palvelumalli on samankaltainen kuin Cleworilla, mutta vuokravaatepalvelussa asiakas maksaa jatkuvaa viikkovuokraa kaikista käytössä olevista vaatteista riippumatta siitä, miten vaatetta menee pesuun.

— Meillä Smartwear®-työvaatepalvelun myötä kustannusperiaate muuttuu täysin vuokravaatepalveluun verrattuna. Asiakas maksaa vain ostetuista työvaatteista ja pesukustannukset veloitetaan toteutuneiden pesukertojen mukaan. Vuokravaatepalveluita tarjoavat yritykset perivät viikkovuokraa, jonka lisäksi asiakas joutuu lunastamaan vaatteen, mikäli se joudutaan vaihtamaan palvelun aikana uuteen tai palvelusopimuksen päätyttyä, jolloin koko vaatekanta lunastetaan. Lunastuksessa maksetaan tuotteen hinnasta tietty prosenttiosuus, Liedes kertoo.

— Me voimme laskentataulukon avulla todeta ja vertailla, mitä Smartwear-työvaatepalvelu maksaisi asiakkaalle esimerkiksi kolmessa vuodessa. Usein hinta on huomattavasti edullisempi.

Smartwear®-työvaatepalvelun etuna on myös laaja valikoima. Clewor käyttää laajasti eri vaatetoimittajia, joiden valikoimasta löytyy nykyaikaiset työvaatteet ja uusimmat mallistot erilaisiin työtehtäviin.

Smartwear®-työvaatepalvelussa uusien hankintatoiveiden kohdalla varmistetaan ensin, löytyykö työvaate käytetyn vaatteen varastosta.
Smartwear®-työvaatepalvelussa uusien hankintatoiveiden kohdalla varmistetaan ensin, löytyykö työvaate käytetyn vaatteen varastosta.

Onko työvaatepalvelun vaihtaminen työlästä?


Työvaatepalvelun toimittajan vaihto on asiakkaalle helppoa ja Clewor huolehtii käytännön asioista.

— Ainut asiakasta harmittava asia on se, että nykyisen vuokravaatesopimuksen päättyessä vuokravaatteet joutuu lunastamaan sopimukseen kirjatulla summalla. Mutta me otamme lunastetut vaatteet hyötykäyttöön ja voi mennä montakin vuotta ennen kuin vaatekantaa tarvitsee lähteä uusimaan, Artturi Liedes kertoo.

Clewor ottaa asiakkaan koko työvaatepalvelun haltuun: vanhat työvaatteet poistetaan, käyttökelpoiset otetaan hyötykäyttöön ja tarvittaessa tilataan uudet vaatteet laajasta valikoimasta.

— Vaatekanta siirretään meidän järjestelmään ja uusi vaatekanta sovitetaan mahdollisimman pian. Asiakkaan täytyy toimittaa meille ainoastaan työntekijöiden nimilistat, joista käy ilmi käyttäjien vaatteet ja tieto siitä, missä lokerossa kunkin työntekijän vaatteet sijaitsevat. Clewor hoitaa loput, Artturi Liedes lupaa.

Kiinnostuitko Cleworin palveluista? Ota yhteyttä, niin laitamme yhdessä yrityksesi työvaateasiat ojennukseen!

Jaa tai tykkää


<< Palaa blogiin

Ota yhteyttä!


Kiinnostuitko Cleworin palveluista? Haetko yrityksellesi tekstiilipalveluista vastaavaa kumppania? Kysy lisää – ota yhteyttä!

Tämä lomake on tarkoitettu ainoastaan yritysasiakkaiden käyttöön. Kuluttaja-asiakkaita pyydämme olemaan yhteydessä suoraan Cleworin numeroon 06 870 850.