Vuosi 2024 on Cleworille monessakin mielessä juhlavuosi. 45 vuotta sitten perustettiin silloinen Kannuksen Keskuspesula, jonka omistajuus siirtyi 20 vuotta sitten
Kristiina ja
Milko Liedekselle.
— Me tulimme oikeastaan vahingossa mukaan pesulabisnekseen. Kuulin, että Kannuksen Keskuspesula oli myynnissä ja minua houkuteltiin mukaan omistajaksi, Milko muistelee.
Yrittäjyys kulkee molemmilla verenperintönä, joten päätös lähteä mukaan oli helppo. Vuonna 2004 yrityksen omistajuus siirtyi Liedeksen pariskunnalle. Siitä kolmen vuoden päästä Kristiina aloitti työt toimitusjohtajana ja vuonna 2008 tuli myös Milko mukaan yrityksen arkeen täysipäiväisesti.
Riittääkö tämä, vai haluammeko kasvaa?
Pesulan liiketoiminta oli elintarvikealan yrityksessä uraa tehneille Milko ja Kristiina Liedekselle alana täysin vieras. Kristiina päätti aloittaa opettelun nöyrällä asenteella ja perehtyi pesulan toimintoihin aina viikkauspuolelta lähtien. Yritystoiminta oli aluksi pientä ja asiakaskunta pääosin Kannuksessa.
Yritys otti seuraavan askeleen ja kasvatti toimintaansa vastaamalla silloisten hyvinvointialueiden tarjouspyyntöihin.
— Muistan kun istuimme pienessä keittiössä ja Hilma (julkisten hankintojen palvelu) oli siinä meillä koneella auki. Milko kysyi minulta, riittääkö tämä, vai haluammeko kasvaa? Tottakai me halusimme kasvaa, Kristiina sanoo.
Asiakasmäärän lisääntymisen myötä pyykin määrä kasvoi ja pesulassa riitti työtä. Asiakaskuntaa kasvatettiin kunnallisen puolen asiakkailla ympäri maakuntaa.
— Meitä oli aluksi neljä omistajaa, mutta kasvun myötä yksi omistajista myi osuutensa pois. Sen jälkeen veljeni menehtyi, omistaja hänkin, joten yhtäkkiä minulla oli enemmistö osakkeista, Milko kertoo ja maalaa aikajanaa noin 15 vuotta taaksepäin.
Pesula oli myyty käytännössä täyteen ja laajennusta suunniteltiin, kunnes vuonna 2012 tarjoutui mahdollisuus ostaa Kannuksessa toimiva Toholammin pesulan liiketoiminta pois. Niin Clewor muutti nykyisiin tiloihin Sähkötielle vuonna 2012, jolloin liikevaihto oli kasvanut reilusta 200 000 eurosta lähelle miljoonaa euroa.
Ennakkoluulottoman strategian kautta kasvuun
Milkon vahvuus yrittäjänä on katsoa isoa kokonaisuutta, tulkita lukuja ja katsoa eteenpäin tulevaisuuteen. Yrittäjäpariskunta teki rohkean päätöksen lähteä muuttamaan asiakassegmenttiä siten, että sen hetkisestä liikevaihdosta hylättiin käytännössä puolet pois.
— Emme enää vastanneet kunnallisen puolen tarjouspyyntöihin ja samaan aikaan myynti rullasi eteenpäin haluttujen asiakkaiden suuntaan. Ajatus oli siirtyä pikkuhiljaa työvaatteisiin ja vaihtomattoihin, Milko kertoo.
Päätös asiakassegmentin radikaalista muutoksesta oli vaikea, mutta välttämätön.
— Tulosriviä tarkastellessa huomasin, että päätös oli pakko tehdä, koska toiminta ei ollut enää kannattavaa. Puhuttiin ”elä tai kuole” -tilanteesta, Milko kertoo ja muistelee yrityksen merkittävää taitekohtaa.
Artturi Liedeksen vastuulla oli kartoitaa Euroopasta uutta toiminnanohjausjärjestelmää. Milko halusi, että nuorempi sukupolvi lähtee kehittämään Cleworin toimintaa.
Muutosta ohjasi huolellisesti laadittu, vuonna 2016 valmistunut strategia.
— Käytännössä strategia oli huoneessani jatkuvasti nähtävillä ja palasin siihen kaikessa päätöksenteossa. Se oli ohjenuora sekä hyvinä että huonoina hetkinä. Olemme kehittäneet toimintaamme ja alkaneet toimia kuten aito yritys. Strategian ansiosta olemme nyt tässä, Milko painottaa.
Digitalisaation kehittäminen oli merkittävä osa strategiaa. Uutta toiminnanohjausjärjestelmää lähdettiin etsimään Euroopasta. Strategian myötä Clewor lähti myymään tuotteiden sijasta palvelukokonaisuuksia. Matkan varrella strategia hioutui ja vuonna 2020 yritys lanseerasi
SmartWear®-työvaatepalvelun.
Asiakkaan tarpeet ohjaavat Cleworin toimintaa
Perheyrityksessä jokaisella perheenjäsenellä on selkeästi määritellyt vastuut, jotka jakautuvat luontaisesti omien vahvuusalueiden ja osaamisen mukaan. Milkon katsoessa isoa kuvaa Kristiina puolestaan tarkastelee liiketoimintaa asiakkaan liiketoiminnan lähtökohdista.
Onnistuneen strategian lisäksi yhtenä Cleworin menestyksen kulmakivenä onkin asiakaspalvelu.
— Palvelu erottaa meidät muista toimijoista. Alusta alkaen olemme menneet asiakkaan luokse kuuntelemaan ja kyselemään, miten vaatehuolto toimii. Kohtaamme asiakkaan, kuuntelemme tarpeet ja mietimme, miten me voisimme vastata niihin, Kristiina kertoo.
— Me olemme asiakkaan prosesseissa niin syvällä, että kilpailutustilanteessakaan meidän ei tarvitse pelätä asemamme puolesta, Milko jatkaa.
Asiakkaalle myydään tuotteen sijasta palvelua ja myyjien tarkoitus on ratkaista asiakkaan työvaatehuoltoon liittyvät ongelmat. Clewor haluaa olla myös mukana kehittämässä asiakkaan liiketoimintaa ja vauhdittamassa omalta osaltaan asiakasta menestykseen.
Artturi, Kristiina, Milko ja Annastina Liedes tuovat jokainen omat vahvuutensa menestyvään perheyritykseen."
Viestikapula seuraavalle sukupolvelle
Strategian myötä tullut digitalisaation haltuunotto oli luontevaa vastuuttaa seuraavalle sukupolvelle. Kolmesta lapsesta yrityksen päivittäisessä toiminnassa ovat mukana
Artturi ja
Annastina Liedes.
Nuorempi sukupolvi on saanut reilusti vastuuta ja luottamusta, jo nuoresta pitäen. Milko vertaa perheyrityksen matkaa viidenkympin hiihtoon.
— Me Kristiinan kanssa hiihdimme menestyksekkäästi tuonne kolmenkympin kohdalle, mutta sitten kun vaikeassa kohdassa piti lähteä kiristämään, tuli nuoriso juuri oikeaan aikaan mukaan. Annoimme viestikapulan seuraavalle sukupolvelle. Nuoret omaksuvat digitalisaatioon liittyvät asiat niin paljon meitä paremmin, Milko myöntää.
— Tunnustan suhtautuneeni uuteen toiminnanohjausjärjestelmään epäilevästi. Olin tullut vuonna 2007 pieneen yritykseen toimitusjohtajaksi, missä kaikki laskettiin käsin tai punnittiin kilopyykkinä. Olin kauhuissani isosta uudistuksesta. Jälkeenpäin olen kaikille tunnustanut, että onneksi olin väärässä ja hyvä, että minua ei kuunneltu, Kristiina paljastaa.
Artturi ja Annastina ovat vieneet digitalisaation lisäksi eteenpäin muun muassa markkinointiin ja laatuun liittyviä asioita.
Cleworin kasvu on ollut huimaa. Viime tilikauden liikevaihto oli jo 2,7 miljoonaa. Kuluvalla tilikaudella mennään yli kolmen miljoonan, ehkä reippaastikin.
Mitä yrittäjäpariskunta vastaa tänä päivänä samaan Milkon aikoinaan esittämään kysymykseen: riittääkö tämä, vai haluammeko kasvaa?
— Tavoite on kasvaa niin tunnetuksi, että työvaateasioita pohdittaessa asiakkaalle tulisi ensimmäisenä mieleen Clewor. Nyt kun olemme valtakunnallinen toimija, on kasvupotentiaalia vielä paljon, koska kokonaismarkkinassa olemme pieni toimija, Kristiina ja Milko summaavat.