Cleworin yrittäjät Milko Liedes ja Kristiina Liedes halusivat, että yrityksen uudessa nimessä kuuluu yrityksen asiakaslähtöinen ja uudistava ajattelutapa.
Clewor on viimeisen neljän vuoden aikana kasvanut tasaisesti ja orgaanisesti. Kasvusta huolimatta Clewor ei voi olla, eikä edes yritä olla alansa suurin. Joten sen täytyy olla erilainen.
– Halusimme hylätä vanhan tavan toimia ja olla teollisen pesulapalvelun tulevaisuus. Tässä yhteydessä strategiaamme alkoivat piirtyä isoilla kirjaimilla sanat digitaalisuus, asiakaslähtöisyys ja vastuullisuus, Cleworin yrittäjä ja toimitusjohtaja
Kristiina Liedes taustoittaa.
Digitalisaatio oli ensimmäinen ponnistus. Clewor toteutti perinteisen toiminnanohjausjärjestelmänsä tilalle täysin uusitun digitaalisen toiminnanohjausjärjestelmän.
– Järjestelmän päälle rakennamme asiakkaillemme räätälöityjä yritystekstiilien palvelukonsepteja koskien pääasiassa
työvaatteita, mutta myös
vaihtomattoja ja
hygieniapalveluja. Järjestelmän kautta ohjaamme asiakkaidemme prosesseja ja logistiikkaa, Cleworin yrittäjä ja yrityksen hallinnosta vastaava
Milko Liedes kertoo.
Digitaalisuus luo perustan, mutta se ei yksin riitä. Jos yritys haluaa olla aidosti asiakaslähtöinen, sen täytyy myös päättää, mitä se ei tee. Se tarkoitti aluksi isoa muutosta asiakassegmenttiin, kun palvelupalettia piti selkeyttää ja karsia. Keskittyminen työvaatepalveluun alkoi tuntua asiakaslähtöisimmältä tavalta toimia.
– Uudistumisemme pitää näkyä asiakkaidemme arjessa niin, että huolehdimme työvaatepalvelussa asioista, joita asiakas ei osaa itse välttämättä edes huomioida. Näitä asioita ovat tietysti työvaatteiden huolto, mutta niiden lisäksi työvaatteiden turvallisuuteen liittyvät standardit, sertifikaatit ja niiden luokat. Sekä työvaatteiden kierrättäminen käyttöiän päässä, Kristiina Liedes sanoo.
Ensin syntyi SmartWear® ja sitten Clewor
Clewor halusi luoda isoja toimijoita vastaan kilpailevan työvaatepalvelujen konseptin. Syntyi
SmartWear®-työvaatepalvelu, joka kattaa kaiken tarvittavan vaatteen hankinnasta sen kierrätykseen. Cleworin toimintamalli sopii laajasti erilaisille yrityksille ja erityisen hyvin teollisuuden ja elintarvikealan yrityksille.
SmartWearissa alan perinteisiä toimintamalleja on muutettu niin, että kyse ei ole työvaatteen myynnistä tuotteena eikä vaatteen pesusta teollisena palveluna, vaan tärkeintä on tuottaa asiakkaalle työpaikan arjessa toimiva kokonaisratkaisu. Se vaatii Cleworin myyntihenkilöstöltä kovaa ammattitaitoa.
– Kyse on ratkaisumyynnistä ja siihen meidän täytyy kouluttaa myyjämme todella hyvin. Tarvekartoitusta tehdessä meidän täytyy kuunnella tarkasti asiakkaan tarpeita. Samalla täytyy tietää itse täsmälleen, mitä työhön liittyviä turvallisuusasioita meidän tulee ottaa huomioon ja tämän perusteella määrittää oikeanlaiset työvaatteet asiakkaalle. Meidän asiakaslähtöisyytemme alkaa myyntitapaamisesta, Kristiina Liedes sanoo.
Poikkeuksellista SmartWearissa on myös se, että asiakas ei vuokraa työvaatteita Cleworilta vaan omistaa ne itse.
– Tämä muuttaa meidän ansaintalogiikkamme, mutta siitä hyötyy asiakas. Palvelumallissamme asiakas maksaa toteutuneiden tapahtumien mukaan eli siitä, mitä hän ostaa ja mitä huolletaan. Milko Liedes valaisee.
Clewor uusi myös visuaalisen ilmeensä.
Cleworin velvollisuus on osoittaa SmartWearin kustannustehokkuus asiakkaalle.
– Käymme asiakkaamme kanssa laskentamallin avoimesti läpi ja osoitamme selvillä numeroilla sen, miksi asiakkaalle on kannattavampaa ostaa työvaatteet meidän kauttamme itselleen, Milko Liedes vahvistaa.
Toista yhtä pitkälle vietyä työvaatepalvelua ei markkinoilla ole. Clewor kartoittaa asiakkaan työvaatteiden tarpeen ja hankkii vaatteet vastaten siitä, että työvaatteet täyttävät vaadittavat standardit, sekä vaativuusluokat toimialasta tai työtehtävästä riippuen.
Kun vaatteet on hankittu Clewor huoltaa, seuraa elinkaarta ja kierrättää poistettavat työvaatteet. Cleworille on myönnetty toimintaansa ISO 9001 -laatustandardi ja ISO 14001 -ympäristöstandardi.
Asiakkaan tehtäväksi jää käyttää omistamiaan työvaatteita.
– Kun asiakas ymmärtää tämän, siinä kohtaa hän yleensä toteaa, että samalla vaivalla kannattaa hankkia meiltä myös vaihtomatot, teollisuuspyyhkeet ja saniteettitilojen hygieniapalvelut, Milko Liedes hymyilee.
Cleworin missio on varmistaa asiakkaan työarjen sujuvuus nykyaikaisilla ja ympäristöä kunnioittavilla palvelukokonaisuuksilla. Ja sen jälkeen toimia taustalla mahdollisimman sujuvasti ja huomaamattomasti.
Kun uusi strategia jalkautui arjen aherrukseksi, kävi viimeistään selväksi, että vanha brändi ei enää edustanut yritystä. Visuaalisessa identiteetissä ja nimessä piti näkyä ja kuulua yrityksen missio ja asiakaslähtöinen, uudistava ajattelutapa. Syntyi Clewor, joka on yhdistelmä sanoista clean work, clean world ja clever. Nimeen sisältyy nyt lupaus puhtaudesta, vastuullisuudesta ja järkevästä ratkaisusta.
– Me haluamme ottaa vastuun asiakkaamme turvallisesta työarjesta ja puhtaasta ympäristöstä. Samalla autamme asiakastakin ottamaan niistä vastuun. Se on lupaus, jonka annamme jo myyntitapaamisessa. Olemme asiakkaamme arjessa kiinni ja tuotamme hänelle järkevän ratkaisun. Uusi nimemme velvoittaa meidät siihen. Samalla tietysti toivomme, että nimemme herättää valtakunnan laajuisesti myös uteliaisuutta, Kristiina Liedes kiteyttää.